ICT

24 uur per dag staan onze verbindingen onder controle. Als zich een calamiteit voordoet, waarbij een of meerdere vestigingen geen verbindingen meer op kunnen zetten van of naar het datacentrum, dan ontvangen wij ongeacht de dag en tijdstip hier een melding van.

Crisisplannen:

Telefonische melding via calamiteitennummer

Voor calamiteiten rondom ICT kan contact opgenomen worden met het calamiteitennummer op 0317-426787.
Dit nummer is bekend bij onze leveranciers en moet ook bekend zijn bij collega’s. Indien dit nummer in gesprek is, spreek dan je naam, vestiging en mobiel nummer in! Zorg ervoor dat er maar door een persoon per kantoor wordt gebeld. Dit zorgt voor minder overlast bij de afdeling ICT.

LET OP : BEL NIET NAAR DE MOBIELE NUMMERS VAN ICT MEDEWERKERS TIJDENS EEN CALAMITEIT!

Wat is een calamiteit:

  • Er is geen verbinding mogelijk vanaf kantoor naar het Datacenter (probeer dit vanaf meerdere plekken binnen het pand.) Het kan natuurlijk zo zijn dat er zich een individueel probleem voordoet op uw eigen laptop.
  • Het niet werken van een individueel apparaat is uiteraard geen calamiteit.
  • Verlies of diefstal van een pda of telefoon.
  • Niet van huis af kunnen inloggen is onder normale omstandigheden geen calamiteit. Levert het niet kunnen werken echter onoverkomelijke problemen op met deadlines dan mag er in dat specifieke geval, als het ook niet mogelijk is je werkzaamheden vanaf kantoor uit te voeren, wel contact op genomen worden met de calamiteitenlijn (uiteraard het verzoek hier heel zorgvuldig mee om te gaan).

    Om er voor te zorgen dat de vestiging zo snel mogelijk weer kan werken, is het van belang dat de supportmedewerkers ook buiten kantoortijden, in het geval van een dergelijke calamiteit op de vestiging binnen gelaten kunnen worden. Te allen tijde zal er eerst getest worden wat er eventueel aan de hand kan zijn. Is er een duidelijk vermoeden, waarop ter plekke actie op ondernomen moet worden, dan is het van belang dat supportmedewerker(s) toegang tot het pand kunnen krijgen. Hierbij is het gemakkelijkste om de communicatie via het crisisteam van het kantoor te laten lopen. Ieder uur dat we kunnen winnen, met name buiten kantoortijd, is daarbij natuurlijk pure winst. Regeling “Verplichte ATV-uren” uit Alfa Personeelsgids. Als zich een calamiteit voordoet, waardoor een kantoor langer dan twee uur niet meer kan functioneren, hebben een directievoorzitter en een lid van de Raad van Bestuur gezamenlijk de bevoegdheid om verplichte ATV-uren vast te stellen met een maximum van 40 uur. Een calamiteit kan worden omschreven als: een gebeurtenis die tot gevolg heeft dat (een groot deel van) een kantoor stil komt te liggen waardoor geen werkzaamheden meer mogelijk zijn op kantoor. Het aanwijzen van verplichte ATV-uren is aan de volgende voorwaarden gebonden:
    1. Het aanwijzen van verplichte ATV-uren dient te gebeuren binnen twee uur na het ontstaan van de calamiteit. Deze eerste twee wachturen zijn voor rekening van de werkgever.
    2. Als in alle redelijkheid kan worden aangenomen dat de calamiteit niet binnen twee uur, maar wel binnen vier uur na het ontstaan kan worden opgelost, hebben een directievoorzitter en een lid van de Raad van Bestuur gezamenlijk de bevoegdheid de eerste twee wachturen met nog eens twee wachturen te verlengen. Ook deze verlenging is voor rekening van de werkgever.
    3. Als binnen de twee of vier wachturen duidelijk wordt dat de calamiteit langer zal duren dan vier uur, dan zullen de verplichte ATV-uren voor die calamiteit vastgesteld worden op: 8 uren -/- wachturen (2 of 4) -/- gewerkte uren van die dag
    4. Bij calamiteiten die zich voordoen vóór 8.30 uur, wordt het moment van het ontstaan van de calamiteit gelijk gesteld aan 8.30 uur.
    5. Voor parttimers geldt de verplichte opname van ATV-uren voor zover de aangewezen uren binnen de normale werkuren van die dag vallen.
    6. De verplichting tot opname van ATV-uren geldt alleen als de werknemer geen werk meer heeft, of geen werk meer kan verrichten als gevolg van de calamiteit. Als een werknemer ondanks de calamiteit toch door kan werken (laptop, afspraken, archief enz.) kan per medewerker worden afgezien van deze verplichting.
    7. De werkgever heeft de verplichting om de werknemer in het geval van langdurige calamiteiten, zoals een overstroming of brand, zo snel mogelijk een andere werkplek aan te bieden (voorbeelden: ander Alfa-kantoor, gehuurde locatie, thuiswerken).
    8. Als de werkgever gebruik maakt van de regeling Verplichte ATV-uren, is het de werknemer toegestaan aan het einde van dat jaar een negatief vakantie- en ATV-uren saldo te hebben ter grootte van maximaal de aanwijzing in verband met calamiteiten.
    9. Als de werkgever de schade aan loonkosten/werkgeverslasten vergoed krijgt of op een derde kan verhalen, zal dit, omgerekend in vrije uren, weer terug vloeien aan de betreffende werknemers.